Svar: Balance mellem amning og skemad
30. juli 2019
Alder:
7 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev :)
Umiddelbart lyder det som om, at jeres dreng søger brystet hyppigere i øjeblikket, fordi det har været meget varmt om natten, og det skal han naturligvis have lov til :) Det er dog rigtig godt, at du er opmærksom på, hvor meget han spiser i løbet af dagen og hvor meget vand han drikker - fordi mætheden naturligt skal skabes hele dagen igennem. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han spiser og drikker nok i løbet af dag og aften...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud - og så kan du overveje, om du skal lave nogle ændringer hos jer i forhold til dette:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden. Mosen kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mad med mere smag og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover igennem til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen...
En plan der er sammensat som ovenstånde vil normalt dække jeres drengs behov for både mad og mælk/væske :)
Størrelsen af måltider kan variere. Nogle børn spiser meget og andre børn spiser lidt. Det betyder, at en portion for nogle børn kan være 2 dl. grød eller mos, hvor det for andre børn måske kun er ¾ dl. der glider ned af gangen. I princippet er det bedre at tilbyde lidt og tit. Det betyder, at det kan være bedre, at jeres dreng spiser 1 dl. grød eller mos til sin frokost, suppleret af mad i hånden og så har plads til og lyst til flerkornsgrøden om eftermiddagen, end at du giver ham 2 dl. grød eller mos, og han så afviser sit mellemmåltid. Det kan også være, at han vil trives bedre med 1.5 dl. grød og mos og så ½ dl. frugt om eftermiddagen..
Når lidt og tit er godt, så er det fordi det er med til at holde hans blodsukker stabilt og det er med til at sikre, at han løbende har energi i løbet af dagen. Han begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk og forbrænder maden på en anden måde, og det er godt at han hele tiden "tankes lidt op". Derudover så giver de lidt mindre men flere måltider mulighed for forskellighed, så ved at spise hyppigere måltider, får han en større variation af fødevarer, og det er vigtigt og godt. Jo mere varieret han kan spise, jo bedre. Især med den alder han har nu, så vil det være rigtig godt, at du hjælper ham med at spise varieret - det forebygger kræsenhed senere hen.
Nogle børn har tendens til at overspise - de åbner gladeligt munden og man kan nærmest skovle ind og hvis barnet spiser meget store portioner, så kan det nogle gange være en idé at supplere med lidt ekstra mad i hånden. Så kan man skære lidt ned i mængden af skemad og barnet kan bruge lidt tid på at gumle og gnaske på lidt håndmad og dermed få lidt tid til at begynde at fornemme mæthed.
Der er ikke nogen faste regler for, hvor meget frugt og frugtmos skal fylde. Men det gives ofte som topping på en grød eller som mellemmåltid og det skal derfor fylde mindre end den mængde mad, som du serverer til hovedmåltider, altså mindre end grøntsager, kød, fisk og grød. Stadig er en variation af frugt og bær dog vigtigt og noget rigtig mange børn godt kan lide. Det giver lidt ekstra vitaminer og det kan også være med til at holde maven igang naturligt :)
Amning 4 gange i døgnet vil ofte være fint i denne alder og som sagt naturligt med plads til en ekstra amning, hvis det er meget varmt. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 aminer i døgnet og disse vil ofte ligge før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det her vil være amningen tidlig morgen, som trappes ud. I stedet tilbydes fastere føde dagen igennem samt vand af kop.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske